Philosopher Orod Bozorg

فیلسوف اُرُد بزرگ ، سخنان و جملات قصار و حکیمانه او

Philosopher Orod Bozorg

فیلسوف اُرُد بزرگ ، سخنان و جملات قصار و حکیمانه او

زندگی نامه حکیم ارد بزرگ


حکیم ارد بزرگ بزرگترین فیلسوف حال حاضر ایران و جهان است این روزها آنقدر از ایده و ابتکار دیوار مهربانی او که در سال 1390 ارایه نمود و در سال 1394 در همه جای ایران به انجام رسید و موج آن  از غرب تا آمریکا و از شرق تا کشور چین ادامه یافت در محافل گوناگون صحبت می شود که خیلی ها فکر می کنند   بزرگترین خدمت فیلسوف بزرگ به ایرانیان و بشریت این بوده حال آنکه  نظریه قاره کهن او که خودش یک تحول بزرگ جهانی در پی دارد . حکیم ارد بزرگ توانست اشکالات فلسفه کهن ایران را به شکلی مدرن بر طرف نموده و فُرمی نوین به آن ببخشد تا بتواند همواره خود را در طی زمان، بروز نموده و همپای دیگر دانش ها کارکرد واقعی خود را داشته باشد متاسفانه فلسفه ایران به خاطر سکته ها و انکار شدن های پیاپی تاریخی، دچار کهولت و سردی شده بود  واقعیت آن است که تا اوایل دهه هشتاد خورشیدی تنها جسدی از فلسفه باقی مانده بود کمتر فیلسوفی خود را فیلسوف معرفی می نمود بیشتر متخصصین عرصه فلسفه خود را جامعه شناس و یا کارشناس حوزه تاریخ و مسائل اجتماعی می نامیدند اما اندیشه ها و سخنان فیلسوف کشورمان حکیم ارد بزرگ توانست خون گرم و تازه ایی باشد در شریان های فلسفه بی جان کشورمان و اینگونه بود که فلسفه ایران بار دیگر از جای برخاست  در واقع او حکمت و فلسفه ایرانی را دوباره قابل استناد نمود  از این رو حکیم ارد بزرگ را "پدر فلسفه نوین" ایران می نامند . حکیم ارد بزرگ تنها فیلسوف تاریخ ایران است که جملاتش بر سر زبانهای ایرانیان افتاده و همگان از آنها بهره می گیرند تا پیش از حکیم ارد بزرگ جوانان و حتی نسل تحصیل کرده ما رفرنس ها و کلید واژه های قصار خویش را بیشتر از منابع غربی و فلاسفه اروپا وام می گرفتند اما امروز جملات خردمندانه و قصار حکیم ارد بزرگ میدان را از آنها گرفته است چرا که با فرهنگ و روحیه ایرانیان و کشورهای آسیای میانه آمیخته شده است .


تصویر چهره استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی بر روی جلد برخی از کتابها


 فیلم مستند خورشید تابان فلسفه

کاملترین مستند در مورد استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

اینجا ببینید کلیک کنید ( 52 دقیقه )


اگر مستند ((خورشید تابان فلسفه)) را دیده و یا دانلود کرده اید دیگر نیازی به دانلود فیلمهایی که در ادامه می آید ندارید چون در آن مستند همه موارد زیر آمده است.


چند ویدئوی ارزشمند برای شناخت فیلسوف بزرگ :



ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون آزادی را اینجا ببینید کلیک کنید

 

ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون انسانیت را اینجا ببینید کلیک کنید

 

فیلمی نادر، از کسانیکه توانستند فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، را از نزدیک ببینند.

 

ویدئو نظریه قاره کهن فیلسوف حکیم ارد بزرگ، اینجا کلیک کنید

 

ویدئو درباره ایده دیوار مهربانی فیلسوف حکیم ارد بزرگ را اینجا ببینید کلیک کنید

 


حکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Tarh_jeld_300حکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logoحکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logo

"بابک همتی" (پژوهشگر کشورمان) در کتاب چهار حکیم تاریخ ایران می نویسد : حکیم ارد بزرگ بی تردید هم اکنون بزرگترین فیلسوف جهان و چهارمین حکیم تاریخ ایرانزمین است سه حکیم پیش از او عبارتند از : حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام . جالب است که بدانید حکیم عمر خیام آمدن حکیم ارد بزرگ را هزار سال قبل ، به نوعی پیش بینی هم نموده بود ، در کتاب "دانشنامه خیامی" چاپ اول 1377 از انتشارات "علم و هنر" و "صدای معاصر" صفحه 21 مطلب زیر  وجود دارد که پاسخ حکیم عمر خیام نیشابوری در عهد "ملکشاه کی" (فرمانروای سلجوقی) به خواجه ی بزرگ کاشانی است بدین گفتار : ((هزار سال آسمان و اختران را در مدار و سیر به شیب و بالا جان باید کندن  تا از این آسیابک ، دانه یی چون عمر خیام بیرون افتد و از این هفت شهر پای بالا و هفت دیه سرنشیب  یک قافله سالار دانش چون من درآید)) . چنانچه در گفتار حکیم خیام نیشابوری نیز دیده می شود آمدن حکما امری طبیعی نیست و به قول سعدی شیرازی : صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را --- تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

 


حکیم ارد بزرگ در حال حاضر زنده است و در شهر کرج مرکز استان البرز ایران در سکوت زندگی می کند . کسانی که او را از نزدیک دیده اند می گویند : حکیم انسانی فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، هنگام گفتگو ، بیشتر شنونده است و تا لازم نباشد سخنی نمی گوید ، مهمترین خصلت حکیم مهربانی و آزادگی هست . ستایشی که ایشان از مهربانی در کتاب سرخ نموده اند براستی در منش ، گفتار و رفتارشان دیده می شود . 


در کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان  با گردآوری ابراهیم (سعید) رمضانی می خوانیم :

ابراهیم رمضانی ، ابراهیم (سعید) رمضانی ، کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان، نلسون ماندلا ، استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی ، ماهاتما گاندی ، دکتر علی شریعتی ، ، زندگی نامه مشاهیر

«حکیم ارد بزرگ چهارمین حکیم تاریخ ایران است حکمای پیش از او عبارت اند از حکیم بزرگمهر (پیش از اسلام می زیسته اند) حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام .

حکیم ارد بزرگ دارای کتابی است به نام نامه سرخ، این کتاب در برگیرنده هزار و اندی فرمان (جمله قصار) است. حکیم ارد بزرگ اندیشه خود را در 25 فرگرد (بخش) این کتاب به نمایش گذاشته است . که نشان دهنده بینش و آرمان حکیمانه ایشان می باشد . ارد بزرگ در شهر کرج زندگی می کند اما مردم شهر شیروان در خراسان شمالی می گویند او بزرگ شیروان است و اجداد پدری اش در آن شهر ساکن بوده اند از سوی دیگر مردم مشهد معتقدند او مشهدی است چرا که در زندگینامه حکیم آمده است که وی در مشهد متولد شده است.»

حکیم ارد بزرگ در حال حاضر زنده است و در غرب شهر کرج مرکز استان البرز ایران زندگی می کند ، با این وجود بسیاری از علاقمندان به اندیشه های او ، برای دیدارش از سراسر جهان به این شهر می روند . کسانی که ایشان را از نزدیک دیده اند می گویند : حکیم انسانی فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، برعکس تصور همگانی ، زندگی بسیار ساده دارد. هنگام گفتگو ، بیشتر شنونده است و تا لازم نباشد سخنی نمی گوید ، مهمترین خصلت حکیم مهربانی و آزادگی هست . ستایشی که حکیم از مهربانی در کتاب سرخ نموده است براستی در منش ، گفتار و رفتار او دیده می شود .

با وجود داشتن دشمنان بسیار ، فیلسوف بزرگ هیچگاه در مقام پاسخگویی به آنها بر نیامده است و تنها در کتاب سرخ جمله ایی کوتاه در این مورد دارد : ((پاکترین هم که باشی دشمنان بسیار خواهی داشت .))


- فیلسوف بزرگ از کودکی عاشق طراحی ، نویسندگی و تاریخ بود از این رو به هنرستان حرفه ای سینا ی مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت اما هنرستان را نیمه تمام رها کرد چون روح سرکش او را پاسخگو نبود ، پس از آن بدنبال جامعه شناسی رفت و آن را هم رها نمود ، در نهایت ذهنش به فلسفه ، حکمت و چرایی زندگی آدمی معطوف شد از آن پس دیگر هیچگاه حکمت و فلسفه را رها ننمود .

عکسهای حکیم ارد بزرگ ، از کودکی تا نوجوانی hakim orod bozorg

تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)


هنرستان حرفه ای سینا مشهد - حکیم ارد بزرگ

هنرستان حرفه ای سینا مشهد - تصویر حکیم ارد بزرگ را با زمینه ایی روشنتر می بینید در حالیکه عینک به چشم دارند .


روزنلمه شاپرک و زندگینامه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی, ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

روزنامه شاپرک (اولین روزنامه جوانان و نوجوانان ایران - 26 آبان 1395) می نویسد :

حکیم ارد بزرگ ،فیلسوف ایرانی است . کمپین جهانی "دیوار مهربانی" بر اساس اندیشه های او شکل گرفت. چهار سال از ارایه این ایده ارزنده گذشت تا در پاییز و زمستان 1394 افکار عمومی کشورمان نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و جهانیان را با ایجاد دیوارهای مهربانی آنهم بشکلی گسترده شگفت زده نمودند .

 

در گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  می خوانیم : کمپین دیوار مهربانی بر اساس ایده بسیار جالب حکیم ارد بزرگ (از بزرگترین فلاسفه حال حاضر جهان) شکل گرفت. حکیم ارد بزرگ در سال 1390 در اینباره گفته بودند : (دیوار های سرزمینم ایران، باید رنگ مهر و مهربانی بر خود بگیرند. ایرانیان همواره در جهان پرچمدار مهر و مهربانی بوده اند... آنهایی که مهر ورزیده اند، جاودانه شده اند... و چه زیباست فصل رویش مهر و دوستی... دیوارهای ایران شهرمان را با مهر پرشکوفه کنیم و آنچه داریم را بر آن بیاویزیم و به هم ببخشیم ... این گام کوچک امروز ما ، یادگاری باشکوه خواهد بود برای فرزندانمان و دودمانهای پسین، از مردم مهرورز زمانه ما ... همدیگر را عاشقانه دوست بداریم که سفر زندگی کوتاه است ...)

چهار سال از ارایه این ایده ارزنده گذشت تا در پاییز و زمستان 1394 افکار عمومی کشورمان نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و جهانیان را با ایجاد دیوارهای مهربانی آنهم بشکلی گسترده شگفت زده نمودند .


حکیم ارد بزرگ, سخنان زیبای حکیم ارد بزرگ , جملات ارد بزرگ , ارد بزرگ, محبوب ترین فیلسوف ،محبوب ترین فیلسوف جهان ،محبوبترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, سخنان بزرگان , سخنان حکیمانه , جملات حکیم ارد بزرگ, عکس حکیم ارد بزرگ


حکیم ارد بزرگ, سخنان زیبای حکیم ارد بزرگ , جملات ارد بزرگ , ارد بزرگ, محبوب ترین فیلسوف ،محبوب ترین فیلسوف جهان ،محبوبترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, سخنان بزرگان , سخنان حکیمانه , جملات حکیم ارد بزرگ, عکس حکیم ارد بزرگ



مجسمه حکیم ارد بزرگ ، تندیس حکیم ارد بزرگ ، سردیس حکیم ارد بزرگ ، مجسمه ارد بزرگ ،مجسمه حکیم اُرُد بزرگ ، hakim orod bozorg , orod the great , bozorg shirvan



حکیم ارد بزرگ از زبان دوستداران او :


احمد شاه مسعود می گوید :


من و ارد [حکیم ارد بزرگ خراسانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است .

بی نظیر بوتو می گوید :


ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .


دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :


ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.


فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :


چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.


شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :


اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .


الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در شهر ژنو - کشور سوییس) می گوید :


در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .



بهرنگ نامداری (طراح و گرافیست) می گوید:

با آثاری براستی زیبا درباره اندیشه های استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ می گوید :

(برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید)
 


 

نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :


بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ" .


یاسمین آتشی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) می نویسد :

در مورد اندیشه ها و افکار حکیم ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .


مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :


درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم.


طارق ساغری (پژوهشگر و نویسنده مقاله دو دوست ایرانشهری) می گوید :

طارق ساغری
حکیم اُرُد بزرگ یکی از بزرگترین و معروفترین فلاسفه تاریخ ایرانشهر بزرگ است ... شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود...

دشمنان زبان پارسی و فرهنگ ایرانشهری که چشم دیدن اتحاد پارسی‌زبانان را نداشتند، آرام ننشسته و با یک حمله بزدلانه شیر میدان رزم پنجشیر را از شیر میدان حکمت و فلسفه شیروان جدا کردند و چنان داغ جگر سوزی در دل چهارمین حکیم ایران‌زمین گذاشتند که فریاد زد و گفت «روزی که سینه احمدشاه مسعود دریده شد؛ اُرُد را سیلی از اشک با خود برد.»
روح مسعود شهید شاد و عمر اُرُد بزرگ دراز باد.

 

احمدشاه مسعود، حکیم ارد بزرگ، طارق ساغری، شهید احمد شاه مسعود ، فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

طارق ساغری (فعال اجتماعی، زاده شده در شهر هرات) در مقاله «دو دوست ایرانشهری»می نویسد :

[حکیم اُرُد بزرگ نه تنها در ایران بلکه در بین مقامات، دانشگاهیان و عموم تحصیل کرده های، کشورهای خراسان بزرگ «افغانستان کنونی»، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان هوادارن زیادی دارد.
حکیم اُرُد بزرگ از دوستان نزدیک شهید احمد شاه مسعود اسطوره مبارزات آزادیبخش خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» بود. حکیم اُرُد بزرگ نخستین کسی بود که به شهید احمدشاه مسعود لقب شیر دره پنجشیر را داد که اکنون این لقب در بین جهانیان محبوبیت خاصی را داراست.

شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود.

از سخنان سپه‌سالار آزادی شهید فرمانده مسعود چنین استنباط می شود که او نیز مانند حکیم اُرُد بزرگ به مرز های سیاسی که استعمار انگلیس در زمان چنبره‌اش بر هندوستان میان ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» کشیده است باور نداشته و خواهان محو این مرز‌کشی‌های ساختگی بوده است.]

 

مجسمه حکیم ارد بزرگ ، تندیس حکیم ارد بزرگ ، سردیس حکیم ارد بزرگ ، مجسمه ارد بزرگ ،مجسمه حکیم اُرُد بزرگ ، hakim orod bozorg , orod the great , bozorg shirvan

مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو در شهر شیروان



حکیم ارد بزرگ از زبان خودش :

 

(فرگرد ارد ، کتاب سرخ)

اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او ، مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است . پدرش شادروان محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی بود ، مردی آزاده و بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، شادروان فاطمه جاهد طبسی از ایل دلاور قشقایی شیراز بود ، زنی مهربان ، دانش آموخته و دلسوز که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . نام تنها فرزند اُرد ، غزاله می باشد.

امپراتوری سلجوقیان و نیاکان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

چهارمین سخن از فرگرد انسانیت در کتاب سرخ حکیم اُرُد بزرگ : ((بزرگ زادگی ، تنها از آن کسانی است که انسانیت دارند.))
از دیدگاه فیلسوف حکیم ارد بزرگ درجه بزرگی هر فرد ، در میزان انسانیت اوست . همواره می شنویم و یا می بینیم که برخی به نیاکان خود می بالند و می گویند ما از فلان تبار هستیم و شاهزاده ، امیرزاده و خانزاده و ... هستیم ، آیا این ریشه می تواند برای ما ارزشی خاص محسوب شود؟ آیا می توان آدمهای ناراست و پلید رفتار را به صرف داشتن فلان ریشه خانوادگی بزرگ پنداشت ؟ بی شک خیر ...
حکیم بزرگ، بزرگ زادگان را انساندوست ترین آدمیان بر می شمارد. در تاریخ خوانده ایم و می دانیم خود حکیم ارد بزرگ ریشه از پادشاهان بزرگی همچون ملکشاه سلجوقی دارد (سلجوقیان پارتهای شرق خراسان بزرگ) هستند که فرمانروایی آنها از پامیر و کشمیر تا مدیترانه امتداد داشت . آنها شاهنامه را تکثیر نموده و تاریخ قمری را برچیده و تاریخ خورشید باستانی ایرانیان را جایگزین کردند و مدارس نظامیه را برای ترویج دانش گسترانیدند و رصدخانه ها را احیا نمودند و ...
پرسش اینجاست چرا در کتاب سرخ نمی بینیم که حکیم بزرگ به ریشه خانوادگی خود اشاره کند ؟ پاسخ این است : چون حکیم بزرگ، شاهزادگی را افتخار نمی پندارند و به صراحت از انسانیت دفاع می کنند و بزرگی را در داشتن آن می دانند .

اجداد استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

پدر و مادر حکیم در شهر مشهد ازدواج نموده و تا پایان عمر با فرزندانشان در محله عشرت آباد این شهر زندگی کردند . آرامگاه پدر و مادر حکیم در خواجه ربیع مشهد می باشد . لازم به ذکر است حکیم ، زاده شهر مشهد می باشند .

- اجداد پدری او از شهر شیروان و اجداد مادری اش از سران ایل قشقایی شیراز بوده اند .

 

اجداد و خاندان حکیم ارد بزرگ :

پدر پدر پدر بزرگ : بابا شرکاء - در شهر شیروان خراسان شمالی
پدر پدر بزرگ : جعفر شرکاء
پدر بزرگ : بابا شرکاء
پدر بزرگ - مادری : غلامحسین جاهد طبسی - در شهر شیراز و از ایل قشقایی

پدر : محمد تقی شرکاء
مادر : فاطمه جاهد طبسی
تنها فرزند : غزاله


فیلسوف حکیم ارد بزرگ تنها فرزندشان دختری به نام غزاله است و هیچ پسری ندارند...

 

آرامگاه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

در پیشفرض داده های گوگل هنگام سرچ و برخی صفحات مجازی در توییتر ، اینستاگرام و یا تلگرام می بینید بسیاری از کاربران این شبکه ها فکر می کنند فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی درگذشته و به ابدیت پیوسته اند. حال آنکه فیلسوف هم اکنون در قید حیات بوده و در شهر کرج مرکز استان البرز زندگی می کنند.

 

حکیم ارد بزرگ, سخنان زیبای حکیم ارد بزرگ , جملات ارد بزرگ , ارد بزرگ, محبوب ترین فیلسوف ،محبوب ترین فیلسوف جهان ،محبوبترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, سخنان بزرگان , سخنان حکیمانه , جملات حکیم ارد بزرگ, عکس حکیم ارد بزرگ



کتاب سرخ :

آنچه حکیم ارد بزرگ را برای همگان قابل لمس نموده سخنان حکیمانه اوست .

کتاب سرخ - مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ

کتاب سرخ مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ است .

حکیم در 25 فرگرد کتاب سرخ نظرات خردمندانه خود را پیرامون هستی بیان کرده است این کتاب در مجموع دارای  ۱500 سخن برگزیده است . این جملات به زبان های گوناگون ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است . استقبال فارسی زبانان دنیا از جملات قصار و حکیمانه ارد بزرگ ، شگفتی بسیاری را برانگیخته است  روزانه بجز هزاران سایت و وبلاگی که یه اندیشه های حکیم می پردازند ، بسیاری از نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار فارسی زبان جملات قصار حکیم را نقل قول می کنند .

 

در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است و از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد :


کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ "

"فرزانه شیدا" (متولد 1340) سراینده و نویسنده ایرانی مقیم کشور نروژ (شهر اسلو) کتاب یازده جلدی "بُعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " را نوشته اند .

 

کتاب "کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان"

"فاطمه مشایخی" پژوهشگر کشورمان در کتاب خود (کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان) مجموعه ای از 500 سخن برگزیده از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را گردآوری نموده است.

 

ترجمه کتاب سخنان فیلسوف به زبان فرانسه

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو ، مجموعه سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را به زبان فرانسه ترجمه کرده است.

 

کتاب "گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه"

لیلا معتمد

"لیلا معتمد" (کولیوند) استاد دانشگاه (رشته الهیات و فلسفه) در کتاب خود (گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه) از جملات و سخنان زیبای استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ، بسیار یاد نموده است.

 

کتاب "داستانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان"

"یاسمین آتشی" در کتاب خود (استانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان) از صدها سخن از فیلسوف حکیم ارد بزرگ استفاده نموده است.

 

کتاب "میهن نامه ارد بزرگ"

"مسعود اسپنتمان" محقق کشورمان نیز کتابی با عنوان "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته است.

 

کتاب "مکاتب فلسفی"

مکاتب فلسفی

"هادی کازرونی شامیری" نویسنده و مولف کتاب ارزشمند (مکاتب فلسفی) است. کتابی که بر روی جلد خود تصویری قدیمی از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را دارد . این کتاب دارای 50 بخش است که از اتبات گرایی ، اخلاق گرایی اقتصادی و اصالت تجربه شروع و تا هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک فلسفی ، هرمنوتیک نوین و هگلی های جوان ادامه می یابد و پایان بخش کتاب فهرست منابع آن است.

 

کتاب "چهار حکیم تاریخ ایران"

کتاب چهار حکیم تاریخ ایران نوشته بابک همتیحکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logoحکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logo

"بابک همتی" (پژوهشگر تاریخ) در کتاب چهار حکیم تاریخ ایران به زندگینامه و بررسی آثار 4 حکیم بزرگ کشورمان (حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام و حکیم ارد بزرگ) پرداخته است.

 

کتاب "سخنان ائمه معصوم، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان"

"ابراهیم (سعید) رمضانی" در کتاب خود (سخنان ائمه معصوم، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان) ضمن انتشار زندگینامه مختصری از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ از جملات و سخنان بسیاری از ایشان یاد نموده است. (بر روی جلد کتاب تصویر فیلسوف حکیم ارد بزرگ را در کنار نلسون ماندلا و ماهاتما گاندی می بینیم)

 

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ادیب و شاعر ایرانی مقیم کشور سوییس ، در کتاب "در جستجوی مروارید سخن" تفاسیر کوتاه بر سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی نوشته است .

 

کتاب "جادوی سخن"

"شکوهه عمرانی" شاعره معاصر ، در کتاب "جادوی سخن" بسیار زیبا تلفیقی از سخنان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ و اشعار خود پدید آورده است.

و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .

 

Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG

شکوهه عمرانی (دقیق ) در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو  

 

ترجمه کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو  نیز توانسته اند کتاب آرمان نامه ارد بزرگ را به زبان فرانسه ترجمه کنند و همچنین کتاب "در جستجوی مروارید سخن" که تفاسیر کوتاه بر سخنان ارد بزرگ است و کتاب جادوی سخن که تلفیقی از سخنان ارد بزرگ و اشعار ایشان است و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .

  

شکوهه عمرانی , Chokouh DAGHIGH  , Christian ZAUGG

Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG

شکوهه عمرانی (دقیق ) دبیر و عضو هیئت رییسه بنیاد جهانی ارد بزرگ در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو


حکیم ارد بزرگ, سخنان زیبای حکیم ارد بزرگ , جملات ارد بزرگ , ارد بزرگ, محبوب ترین فیلسوف ،محبوب ترین فیلسوف جهان ،محبوبترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, سخنان بزرگان , سخنان حکیمانه , جملات حکیم ارد بزرگ, عکس حکیم ارد بزرگ


و چند نکته کوتاه در مورد حکیم ارد بزرگ :

عکسهای حکیم ارد بزرگ ، از کودکی تا نوجوانی hakim orod bozorg


تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)


- اجداد پدری او از شهر شیروان و اجداد مادری اش از سران ایل قشقایی شیراز بوده اند .


- حکیم ارد بزرگ دارای هواخواهان بسیار در رده های مختلف کشورهای آسیای میانه است .

- مردم افغانستان بخصوص تاجیکها و فارسی زبانان ، حکیم ارد بزرگ و اندیشه هایش را بسیار دوست دارند و از دوستی او و "احمد شاه مسعود" می گویند .



حضور معنوی و پر رنگ حکیم ارد بزرگ در معادلات پیچیده داخل افغانستان

بسیار مهم :


موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر (international institute of khazar sea studies)  در گزارشی می نویسد :

به تازگی یک خبرنگار زن فرانسوی که با مارشال محمدقسیم فهیم (معاون اول و سرپرست ریاست جمهوری افغانستان در دوره حامد کرزی و از فرماندهان احمدشاه مسعود) بخش هایی از آخرین گفتگوی خود با ژنرال فهیم را منتشر نموده است. او گفته از مارشال فهیم خواستم تا در مورد جزئیات آخرین دیدار خود با احمدشاه مسعود پیش از ترور ایشان برایم صحبت کند و ژنرال فهیم هم گفته که می گویم اما بهتر است آن را منتشر نکنید، چون در حال حاضر شرایط در افغانستان برای شروع چنین مباحثی آماده نیست و ادامه داده که در سنبله (شهریور) 1380 احمدشاه مسعود در آخرین دیدارشان که زیاد هم طولانی نبوده به ایشان گفته اوضاع که آرام شد می خواهد با برهان الدین ربانی (رییس جمهور وقت) صحبت کند تا پیشنهاد حکیم ارد بزرگ (فیلسوف ایرانی و از دوستان بسیار نزدیک احمدشاه مسعود) برای تغییر نام آن کشور از افغانستان به آزادگان را به رفراندوم بگذارند. البته گویا احمد شاه مسعود نمی خواسته نام پیشنهاد دهنده اسم جدید کشورشان (حکیم ارد بزرگ) تا تصویب نهایی آن و در تمام مراحل برگزاری رفراندوم عنوان شود تا شائبه دخالت خارجی در این فرایند پیش کشیده نشود . مارشال فهیم در ادامه به این موضوع اشاره کرده که او به احمد شاه مسعود گفته است که نام آزادگان برای کشور درد کشیده و مظلوم ما بسیار خوب است . ژنرال فهیم در ادامه توضیح داده که چندماه پس از کشته شدن احمد شاه مسعود و تسلط مجاهدین بر کابل، و برگزاری اجلاس بن (که حامد کرزی رئیس‌جمهور دولت موقت افغانستان شد) یک روز همین موضوع را به برهان الدین ربانی مطرح نموده است و ایشان هم خیلی غمگین شده و گفته متاسفانه احمدشاه مسعود در این مورد فرصت پیدا نکرده که با ایشان حرف بزند و اگر هم به او می گفت استاد ربانی از این فکر استقبال می کرده است و ادامه داده در زمان مناسب این فکر را عملی خواهیم نمود.
خبرنگار فرانسوی در ادامه می نویسد : متاسفانه امروز دیگر مارشال فهیم و استاد ربانی هم زنده نیستند و گویا در پس تغییر نام این کشور موضوعی وجود دارد. چون همه کسانی که از این فکر استقبال کرده اند هم اکنون دیگر زنده نیستند و این موضوع مرا به شگفتی وا داشته است. چند سالی با خودم کلنجار رفتم و در نهایت تصمیم گرفتم این موضوع را افشاء کنم . نمی دانم مردم افغانستان چه تصمیمی در مورد نام کشورشان خواهند گرفت، اما چه خوب بود این موضوع خیلی زودتر از این ها رسما اعلام می شد . مردم افغانستان با وجود مشکلات بسیاری که کشیده اند، اما بخوبی نشان داده اند که با همه وجود به دنبال رشد و توسعه هستند و می خواهند دوران رنج و تلخی را پشت سر بگذارند. شاید آن سه مرد بزرگ هم می خواستند با تغییر نام وطنشان ، این سرزمین تولدی دوباره داشته باشد.«
آنچه این خبرنگار فرانسوی به آن پرداخته ، اشاره به بخشی از زیاده خواهی های بلند پروازانه عربستان سعودی در کشورهایی است که به لحاظ فرهنگی و تاریخی با ایران اشتراکات بسیار زیادی دارند. همگرایی آنها با ایران می تواند ماجراجویی های عربستان در سطح منطقه را عقیم سازد و از آن مهمتر افغانستان یا به قول حکیم ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود ، برهان الدین ربانی و ژنرال فهیم ((کشور آزادگان)) دروازه های ورود به کشورهای مستعدی در آسیای میانه است . رشد وهابی گری در آسیای میانه استراتژی بزرگتر عربستان سعودی است که برای این کار نیاز به تقویت حضور خود در افغانستان دارد . عربستان بخش هایی از احزاب سیاسی و ارتش پاکستان را با پول خود خریده است همانگونه که در مصر و سودان اینکار را نمود ، اما مردم افغانستان قابل خریدن نیستند ، سابقه مردم سلحشور این کشور نشان می دهد که آنها کشورشان را به اجنبی ها نفروخته اند . لذا عربستان سعودی با زور طالبان و داعش می خواهد افغانستان را نابود سازد تا پس از نسل کشی بزرگ در افغانستان حاکمیت مطیع مورد نظرش را بر سر کار بیاورد این رویای عربستان سعودی در جنگ یمن هم هست ...

لینک منبع :
http://www.iikss.com/fa/index.php/route/news_det/MzAyMg/نقشه_شوم_رژیم_عربستان_سعودی_در_افغانستان_و_تاثیر_آن_بر_ایران



سخنرانی استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در دانشگاه فردوسی - اردیبهشت 1393

 

دوستی احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ


- مطلبی در این مورد از سایت پایگاه اطلاع رسانی ائتلاف ملی افغانستان به رهبری دکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ائتلاف ملی افغانستان را با هم می خوانیم :

 

دوستی احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ

 Orod the Great ، Ahmad Shah Massoud

در مورد دوستی حکیم ارد بزرگ که بزرگترین فیلسوف و حکیم زنده ایران است با احمدشاه مسعود خیلی نوشته اند و قضاوتهای گوناگون داشته اند عده ایی در افغانستان می گویند احمدشاه مسعود در روزهای تنهایی و سختی پس از حمله طالبان که با سقوط کابل و از دست رفتن بخش زیادی از کشور همراه بود مورد حمایت معنوی ارد بزرگ قرار گرفت و حکیم هدایایی برای او فرستاد که شرح آن در صدها سایت آمده است و مخالفین همانند احزاب کمونیستی نیمه جان فعلی افغانستان و همچنین پشتون های تند روی مورد حمایت پاکستان و امارات متحده عربی که مخالف تاجیک ها و زبان دری و فارسی هم هستند دوستی این دو را نوعی حمایت دولت ایران از جنبش شمال و شخص احمدشاه مسعود دانسته اند .

بهرشکل دوستی نخبگان ایران و افغانستان از دیرباز بوده و هم اکنون نیز هست و کشورهای دشمن ، همانند کشورهای عربی و انگلیس نمی توانند این رابطه را مخدوش و زشت نمایند .

در ادامه این نوشته باید گفته شود : داکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ائتلاف ملی افغانستان ، مطرح ترین شخصیت متنفذ این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است او از نزدیکترین یاران آمر صاحب شهید احمدشاه مسعود و همچنین شهید پروفسور برهان الدین ربانی است . او از پدری پشتون (قندهار) و مادری تاجیک (پنجشیر) بدنیا آمده است و هم اکنون 50 سال دارد .

در ایران بسیاری بر این اعتقاد هستند که او یکی از نزدیکترین اشخاص به آرمان بزرگ احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ است . دکتر عبدالله عبدالله از این جهت محبوبیت بسیاری در بین دولتمردان و همچنین مردم عادی کشور ایران دارد .

 

 

- در لغت نامه دهخدا (آنلاین) نوشته است :  ارد بزرگ ( به ضم ا) از مشاهیر برجسته معاصر ایران دارای نظریه قاره کهن و نظریه کهکشان بزرگ اندیشه‌است. زادگاه وی شهر توس نو (مشهد ) می باشد ولی پدر وی از اهالی شیروان بوده است. کتاب آرمان نامه حاوی جملات حکیمانه اوست. او سه اثر هنری زیبا به صورت تابلو که بر کاغذ مومی نقش شده اند دارد که هر سه یک موضوع مشترک را دنبال می کنند به نام " تاجیکستان". او از دوستان نزدیک احمد شاه مسعود وزیر دفاع افغانستان بوده‌است ارد بزرگ در آسیای میانه و بخصوص در بین مقامات و دانشگاهیان افغانستان و تاجیکستان هواداران بسیاری دارد.

 



- در شهر شیروان (استان خراسان شمالی) به حکیم ارد بزرگ،  بزرگ شیروان می گویند . عشق مردم شیروان نسبت به اسطوره تاریخ شهرشان فیلسوف حکیم ارد بزرگ را در شعر زیر که سروده شاعر توانا آقای ((رضا بخشعلی زاده شیروان)) است را می توان دید . شعری که بسیاری از مردم شیروان آن را حفظ نموده و با دیدن فیلسوف حکیم ارد بزرگ زیر لب زمزمه می کنند :

 

«ای ارد بزرگ جاودانه
ای مظهر حکمت زمانه

همشهری خوب شیروانی
من مفتخرم بدین نشانه

آوازه شهر من بلند است
تا نام تو باشدش میانه

ایران به تو می بالد و اینک
گشتی تو به هر کجا فسانه

آوازه تو گذشته از مرز
رفته است به اوج بیکرانه

تو شهپر آسمان حکمت
باز آمده ای به آشیانه

پای تو و چشم دوستداران
ای لعبت شعر شاعرانه

با چشم جهانبین که تو داری
صد طعنه به چشم آهوانه

زد حلقه بپای عاشقانت
گیسوی فتاده روی شانه

ای نطق تو با زبان حکمت
شیوایی حرف دلبرانه

ای شیوه مهربانی تو
دلچسب تر از دو صد ترانه

مردم بطواف روی ماهت
گردند بدورت عاشقانه

محبوب قلوب عاشقانی
ای ارد بزرگ جاودانه»



حکیم ارد بزرگ + عباس یاربی + فرهاد فخربخش + شبکه جهانی جام جم + برنامه اینجا ایران است 4 + hakim orod bozorg + mojtaba shoraka + مجتبی شرکا + مجتبی شرکاء + شبکه جام جم یک + بزرگ شیروان + bozorg shirvan

- نخستین و آخرین باری که فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در تلویزیون دیده شد 4 تیرماه 1392 بود. برنامه « اینجا ایران است » از شبکه جهانی جام جم ... در این برنامه فیلسوف پیرامون مهربانی سخن گفتند ...

«مهربانی» اثر زیبای "بهرنگ نامداری"

 



نظریه قاره کهن

 

http://s8.picofile.com/file/8281181126/ghareh_kohan.JPG

-  در نظریه "قاره کهن" فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی ، گستره قاره کهن اینگونه است ((کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، عراق ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان))

حکیم بزرگ معتقد است این بیست کشور باید تحت عنوان یک قاره گرد هم آیند ،  این کشورها می توانند همانند کشورهای قاره اروپا تامین کننده منافع یکدیگر باشند . ارد بزرگ معتقد است نقش ایران در قاره کهن (نامی که او به سرزمین های حوزه تمدنی ایران داده است) می تواند همچون یونان در اروپا به عنوان یک مادر فرهنگی غنی و پربار باشد .

او بر این باور است که آسیا و اروپا قاره کهن را بلعیده اند تا بدین شکل تمدن باستانی و تاریخی ایران زمین و نقش فاخر و تاریخی آن را نادیده بگیرند همچنین قاره کهن به هیچ وجه شرقی نیست ، قاره کهن بخش مرکزی جهان است و شرق و غرب در دو سوی آن یعنی حوزه های تمدنی چین ، یونان و مصر قرار دارند .

 

حضور فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری

این مراسم در 18 آبان ماه 1394 در سالروز تولد علامه اقبال لاهوری(شاعر و متفکر پاکستانی) در "سرای محله سوهانک" تهران برگزار شد .

در آن مراسم فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون ریشه های فرهنگی کشورمان با بیست کشور حوزه تمدنی آن که دارای یک بستر فرهنگی مشترک هستند سخن گفتند . این که شاعران و ادبایی همچون علامه اقبال لاهوری که به زبان شیرین پارسی شعر می سرودند، گویای سرفرازی پرچم فرهنگی ایران در پنجاب و شبه قاره می باشد .
فیلسوف در بخشی از سخنان خویش به توطئه برخی از کشورهای عربی جنوب خلیج فارس برای تفرقه و جدایی در بین ایران و کشورهای اطراف آن اشاره نمودند و به صراحت فرمودند: پاکستان حیاط خلوت عربستان نیست.
فیلسوف بزرگ از رویکرد دولت نوازشریف و حزب مسلم لیگ، به خاطر ایجاد روزافزون سردی روابط فرهنگی دو کشور گلایه نمودند و از دولتمردان پاکستان خواستند توجه بیشتری به ریشه های فرهنگی مشترک بنمایند و عمق اهمیت مراودات تاریخی دو کشور را درک کنند. حکیم بزرگ در این بخش از سخنان خود یاد زنده یاد بی نظیر بوتو را بخاطر کوشش در راه نزدیک نمودن هر چه بیشتر دو کشور گرامی داشتند .


حکیم ارد بزرگ, سخنان زیبای حکیم ارد بزرگ , جملات ارد بزرگ , ارد بزرگ, محبوب ترین فیلسوف ،محبوب ترین فیلسوف جهان ،محبوبترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, سخنان بزرگان , سخنان حکیمانه , جملات حکیم ارد بزرگ, عکس حکیم ارد بزرگ



شکستن سکوت 14 ساله :


حکیم ارد بزرگ پس از 14 سال ، سکوت خویش را شکست آخرین سخنزانی ایشان مربوط به تیرماه 1376 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران بود .

در روز 16 اسفندماه 1390 در دانشگاه گرگان ، حکیم ارد بزرگ در جمع دهها تن از دانشجویان مشتاق دانشگاه گرگان در تالار شهید مطهری در مورد دو نظریه قاره کهن و کهکشان اندیشه و همچنین جشن و بزم نوروز سخنرانی نمودند .


سخنرانی شامل بخش های مهمی بود که تیتروار عبارت بودند از :
- نباید به خود مشرقی بگوییم ایرانیان شرقی نیستند و این اشتباه است .ما آسیایی نیز نیستیم . ایرانیان در مرکز گیتی قرار دارند و شرق و غرب در دوسوی سرزمین ما هستند . او گفت یونان نقش "مادر فرهنگی" اروپا را بر عهده دارد و چین "مادر فرهنگی" آسیا است آسیایی که اکثریت آن را چینی تباران تشکیل می دهند و ایران "مادر فرهنگی" قاره کهن است "قاره کهن" نامی است که حکیم بر حوزه فرهنگی ایران که از پامیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابد و از شمال به آستارخان در شمال دریاچه خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای ایران (عمان) می رسد گذاشته است .

- حکیم به داستان کشته شدن ایرج اولین پادشاه اساطیری ایران زمین اشاره نمود که توسط دو برادر خود سلم و تور که بر غرب و شرق جهان فرمانروایی می کردند اشاره کرد و گفت از آغاز شرق و غرب بدنبال یورش به سرزمین ما بوده اند و ایران ایرج هم اکنون به 20 کشور تقسیم شده است که باید تحت نام قاره کهن این بیست کشور را دوباره گرد هم جمع نمود تا در برابر زیاده خواهی های شرق و غرب توان ایستادگی داشته باشیم .

- حکیم ارد بزرگ به استفاده از نام جاده ابریشم اعتراض نمود و گفت برای اولین بار این واژه 50 سال پیش وارد ایران شد حال آنکه چین در طی 4000 هزار سال گذشته از همین راه که "راه ایران" است فرهنگ و تمدن ما را گرفته است آیین میترایزم و مهر ما را گرفتند و کنفوسیوس و تائوئیزم از درون آن برون آوردند . شاهنامه ما را گرفته و چهارصد سال پس از فردوسی آن را به زبان چینی ترجمه و در نهایت اسامی را هم چینی نمودند بر رستم ما نام تانگ نهادند و ....
حکیم ارد بزرگ نام جاده ابریشم را سلطه طلبانه و برای تحمیل فرهنگ چینی بر دیگر کشورها دانستند. خواهر خواندگی شهرهای ایران با چین بر اساس این نام را اشتباه دانستند و خواستار تجدید نظر در این مورد شدند .

- دومین بحث حکیم پیرامون نظریه کهکشان اندیشه بود این نظریه نظریه دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .

- آخرین بخش از سخنرانی حکیم به جشن نوروز اختصاص داشت . حکیم گفت نوروز حلقه اتصال اولیه همبستگی سرزمین های حوزه فرهنگی ایران زمین است این روز روز زایش و آغاز است و باشکوهترین روز هر سال است چرا که به تار و پود طبیعت و انسانها متصل است . حکیم ارد بزرگ نوروز و سال خوب و شادی برای همه مردم حوزه فرهنگی ایران آرزو نمودند.

در پایان سخنرانی ، حکیم به سئوالات و پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند این همایش با استقبال فوق العاده خوب دانشجویان روبرو شده بود .

برگزار کننده این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود .


چهار فیلسوف بزرگ تاریخ : سقراط ، افلاطون ، ارسطو و فیلسوف حکیم ارد بزرگ

بزرگترین فلاسفه تاریخ : چهار فیلسوف بزرگ تاریخ : سقراط ، افلاطون ، ارسطو و فیلسوف حکیم ارد بزرگ



تجلیل از حکیم ارد بزرگ در سرای محله فردوس تهران :


در 16 شهریور 1393 در سرای محله فردوس تهران همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) مراسم بزرگداشت و سخنرانی حکیم ارد بزرگ برگزار شد . حکیم بزرگ در این مراسم پیرامون مهربانی و ارزش آن سخنرانی نمودند .



هزاران کتاب و صدها هزار روزنامه و فصلنامه و ماهنامه و دوهفته نامه و هفته نامه  و... به جملات و سخنان حکیمانه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ آراسته شده اند که از این بین تنها به برخی از این کتاب ها اشاره می کنم :


زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Karafarini

کارآفرینی و کسب و کار الکترونیکی - تالیف بهناز شهرکی

ناشر: راز نهان - سال چاپ 1395




کتاب چلچراغ معرفت - مؤلف: جمیله محمدزاده‌هوشیار

ناشر: دهسرا - سال چاپ: 1392


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Danestaniha

کتاب دانستنی‌ها و حکایات: گفته بزرگان و ضرب‌المثل (جلد 4) مؤلفان: میرکمال میرنیاهریکندنی، ویکتوریا خشنودی

ناشر : زبان آکادمیک - سال چاپ کتاب 1396


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 08_PARNIAN_SOKHAN

کتاب پرنیان سخن - مولف : مصطفی موحدیان

ناشر : نسیم کوثر - سال چاپ کتاب 1396


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) AZ_ZABAB_BOZORGAN

 

از زبان بزرگان (سخنان کوتاه از مردان بزرگ) - گردآورنده :محسن تیموری

ناشر: آموت سال چپ کتاب 1390



 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) BANOI_SARZAMIN_MAN

کتاب بانوی سرزمین من - مؤلف: تورج عاطف

ناشر: سبزان - سال چاپ کتاب 1397



 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) ENDISHEHAI_TALAEI

کتاب اندیشه‌های طلایی (دو زبانه) مؤلف: کامران بازوند

ناشر: نوروزی - زبان: فارسی/انگلیسی - سال چاپ: 1395



 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Tafakor_hakimaneh

کتاب تفکر حکیمانه - گردآورنده : فاطمه کریمی (هستی)

ناشر : فرشتگان فردا - سال چاپ کتاب 1397


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Nasabshenasi

کتاب نسب‌شناسی تیره عبدلی باصری فارس و آداب و رسوم - نویسنده : ناصر رفیعی

ناشر : نوید شیراز - سال چاپ کتاب 1397



 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 09_eksir

 

کتاب اکسیر؛ کلید موفقیت در اندیشه بزرگان - مولف : حامد کاکه خانی

ناشر: شاهو - سال چاپ کتاب 1392




 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 10_khanevade_movafagh

کتاب خانواده موفق - نویسنده : صابر قاسمی

ناشر : شاهچراغ - سال چاپ کتاب 1394



 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 11_bartarinsokhanan

کتاب برترین سخن‌ها - مؤلف: فخرالدین احمدی‌سوادکوهی

ناشر: دانشیاران ایران - سال چاپ: 1393


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 12_farzaneh_shishehchi

کتاب معجره کلمات کوتاه عاشقانه : sms و سخنان بزرگان - مولف : فرزانه شیشه چی

ناشر: راهیان سبز - سال چاپ : 1387


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 13_515pendar_nik
515 پندار نیک مؤلفان: مجتبی رمضانی
ناشر: ماشی - ناظر چاپ : فاطمه ماشی - سال چاپ: 1390



 


زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 14_513darsezendegi
513 درس زندگی مؤلف: سام زالی
ناشران: آرتا بابا، نوآوران دانشگاه پارسه - سال چاپ: 1389

 


 

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) 15_nader_sepahsalare_iran


 

کتاب نادر سپه‌سالار ایران - مؤلف: مسعود روحی

ناشر: موسسه انتشارات حلول اندیشه - سال چاپ: 1392



واژه های پیش فرض جستجوگر گوگل در مورد حکیم ارد بزرگ


در پی واژه های پیش فرض گوگل در مورد حکیم ارد بزرگ می آید لازم به ذکر است این واژه ها به خاطر بکار گیری بسیار توسط کاربران اینترنتی در سطح دنیا به شکل پیش فرض جستجوگر گوگل در آمده اند . اگر از این پس شما هم به خاطر این واژه ها وارد این سایت شدید می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در لینکهای دو طرف این وبنوشت ببینید .

واژه های سرچ شده در گوگل : حکیم ارد بزرگ ، ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ ویکیپدیا ، حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ ، حکیم ارد ، حکیم ارد بزرگ کیست؟ ، حکیم ارد بزرگ که بود ، حکیم ارد بزرگ ویکی ، حکیم ارد بزرگ wikipedia ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، سخنان حکیم ارد ، سخنانی از حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ ایرانی ، جملات حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ کیست ، دیدار با حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارود بزرگ ، حکیم ارد ، حکیم ارد بزرگ یا دکتر علی شریعتی ، دشمنان حکیم ارد بزرگ ، دین حکیم ارد بزرگ ، دانلود کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ ، دوستان و دشمنان حکیم ارد بزرگ ، اندیشه های حکیم ارد بزرگ ، کتابهای حکیم ارد بزرگ ، قاره کهن ، قاره کهن ارد بزرگ ، نظریه قاره کهن ارد بزرگ ، نظریه قاره کهن ، اهل قاره کهن ، کهکشان اندیشه ، نظریه کهکشان اندیشه ، نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، حکیم اردبزرگ ، بیوگرافی حکیم ارد بزرگ ، جملات ارد بزرگ ، جملات حکیم ارد بزرگ ، جملات قصار ارد بزرگ ، جملات زیبای ارد بزرگ ، جملات عاشقانه ارد بزرگ ، جملات زیبا ارد بزرگ ، جملات فلسفی ارد بزرگ ، بهترین جملات ارد بزرگ ، جملات حکیمانه ارد بزرگ ، جملات کوتاه ارد بزرگ ، جمله های ارد بزرگ ، بهترین جملات ارد بزرگ ، جمله های ارد بزرگ ، جملات حکیمانه ارد بزرگ ، اورود بزرگ ، اورود بزرگ کیست ، OROD ، orod bozorg، orod bozorg wiki ، orod bozorg wikipedia ، hakim orod bozorg ، ارد بزرگ orod bozorg ، sokhanan orod bozorg ، ، great orod ، great orod world foundation ، great orod wiki ، ارد بزرگ و احمدشاه مسعود ، ارد بزرگ و جمهوری اسلامی ، ارد بزرگ سخنان ، ارد بزرگ ویکی پدیا ، ارد بزرگ دانلود ، ارد بزرگ در گرگان ، ارد بزرگ در ویکی پدیا ، سخنان ارد بزرگ در مورد عشق ، دین ارد بزرگ ، ارد بزرگ کیست ، دانلود سخنان ارد بزرگ ، سخنان حکیمانه ارد بزرگ ، کتاب سخنان ارد بزرگ ، سخنان ارزشمند ارد بزرگ ، سخنان زیبای ارد بزرگ ، سخنان بزرگان ارد بزرگ ، سخنان حکیم ارد بزرگ ، سخنان ارد بزرگ ، ارد بزرگ ویکیپدیا ، ارد بزرگ بیوگرافی ، اُرد بزرگ wikipedia ، اُرد بزرگ ، اُرد بزرگ کیست؟ ، ارد بزرگ و احمدشاه مسعود ، مجتبی شرکاء ، مجتبی شرکا ، بزرگ شیروان ، ارد بزرگ شیروان ، ارد بزرگ شریعتی ، ارد بزرگ یا شیطان بزرگ ، ارد بزرگ کی بود؟ ، ارد بزرگ کتاب سرخ ، ارد بزرگ کتاب ، ارد بزرگ کیه ، ارد بزرگ کجاست ، ارد بزرگ کجا زندگی میکند ، گفتار ارد بزرگ ، ارد بزرک کیست ، نام اصلی ارد بزرگ چیست ، ارد بزرگ جملات ، حرفهای ارد بزرگ ، ارد بزرگ پان ترکها ، رازهای ارد بزرگ و پائولو کوئیلو ، پندهای ارد بزرگ ، پاسخ ارد بزرگ ، ارد بزرگ عکس ، عکسهای ارد بزرگ ، فیلسوف ارد بزرگ ، فلسفه ارد بزرگ ، ارد بزرگ کجا زندگی میکند ، ارد بزرگ متولد ، معنی ارد بزرگ ، معرفی ارد بزرگ ، مرگ ارد بزرگ ، ملیت ارد بزرگ ، ارد بزرگ جملات ، ارد بزرگ و احمدشاه مسعود ، ارد بزرگ زندگی نامه ، ارد بزرگ زندگینامه ، آرمان نامه ارد بزرگ دانلود ، ارد بزرگ که بود ، سن ارد بزرگ ، بنیاد جهانی حکیم ارد بزرگ ، پاسخ های حکیم ارد بزرگ، کیم ارد بزرگ ، عکس حکیم ارد بزرگ ، تاریخ تولد حکیم ارد بزرگ ، سایت رسمی حکیم ارد بزرگ ، سایت حکیم ارد بزرگ ، اندیشه های حکیم ارد بزرگ ، عکس حکیم ارد بزرگ ، زندگی نامه ارد بزرگ ، ارد بزرگ زندگی نامه ، زندگی ارد بزرگ ، زادگاه ارد بزرگ ، داستان ارد بزرگ ، وبلاگ ارد بزرگ ، سایت ارد بزرگ ، ارد بزرگ بیوگرافی ، اثار ارد بزرگ ، استاد ارد بزرگ ، اشعار ارد بزرگ ، اندیشه های حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ ایرانی ، ارد بزرگ و اسلام ، ارد بزرگ زنده است ، تولد ارد بزرگ ، تلفظ ارد بزرگ ، تصویر ارد بزرگ ، تحصیلات ارد بزرگ ، نام ارد بزرگ ، نظریه ارد بزرگ ، نظریات ارد بزرگ. ارود بزرگ . بیوگرافی اردبزرگ . زندگی نامه حکیم ارد بزرگ . احمد ولی بغلانی . زندگی نامه حکیم ارد بزرگ . زندگی نامه شیروان عبدالله . ارد و بزرگ و طراحی  . زندگی نامه ارد بزرگ . دین و مذهب حکیم ارد . فیسلوف ارد بزرگ واثرهای ان . ارد بزرگمحل تولد . زندگی نامه مجتبی شرکا . ویکی پدیا تاریخچه زندگی نامه وسرنوشت شیرین وفرهاد . jomlat bozorg  . hakim orod bozorg  . تحصیلات ارد بزرگ . بیوگرافی فرزانه خدابخشی . محل و سال تولد حکیم ارد بزرگ . ارد کیست . آثار بزر . اردکیست . ‌نام حکیم ربانی چیست . زندگینامه حکیم ارد بزرگ . حکیم های بزرگ . زندگینامه حکیم ارد بزرگ . بزرگ شیروان . بیوگرافی ارد بزرگ . بیوگرافی حکیم ارد بزرگ . زندگی نامه کوچک بزرگان تایبادی  . تجکیسوغات کجاست . آنکه مهربان نیست . سهراب سپهری حکیم . ارد بزرگ . حکیم ارد بزرگ . ارد بزرگ کیست . سخنان افراد بزرگ . حکیم ارد کیست . ارود بزرگ . محمدتقی ایزانلو شیروان . زندگینامه ارد بزرگ . ارد بزرگ یا شیطان بزرگ . حکیم ارد  . انشا درمورد حکیم ارد بزرگ . مهربان نیست . چوکانلوشیروان . اردبزرگ . بیوگرافی حکیم ارد بزرگ . زندگی نامه حکیم ارد بزرگ . دانلود رایگان کتاب سرخ ارد بزرگ اندیشمند برجسته . سخنان حکیمانه دوستی و دشمنی . یه جمله بزرگان . حکیم ارد بز رگ . نظریه قاره کهن ارد بزرگ . فیلسوفان بزرگ ارد بزرگ . سخنان حکیمانه بزرگان آپارات . سخنان حکیم ارد بزرگ . ارد بزرگ حکیم  . http://hakim-mehrbani.blogsky.com/1386/04/09/post-1/  . آثار ارد بزرگ . محل تولد حکیم ارد بزرگ . ارد پیکانفر هنرمند . پاکترین آدم هم دشمنان بسیار دارد . اردبزرک  . hakim-mehrbani.blogsky.com  . anything  . orde bozorg  . حکیم دانش+ارمان . ارد بزگ . سخنان ارد بزرگ فکر . حیکم ارد بزرگ . حکیم اردل کیست . زندگی نامه ارود بزرگ . سخنان بزرگان درباره غم . زندگینامه حکیم ارد بزرگ . ارد اندیشمند . ارد بزرک . زندگی فیلسوف ارد بزرگ . موارد تخصصی ارد بزرگ درچیست . علایق فلسفه های بزرک . زندگی نامه آرد . بیوگرافی زهرا طباخی . بیوگرافی شیروان عبدالله
نظرات 13 + ارسال نظر
امیر شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 11:13 ق.ظ https://aralens.ir

پاینده و سلامت باشین استاد

معصومه فردوست . دانشجوی جامعه شناسی یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 05:25 ق.ظ

افتخار فلسفه کشور ما
در سطح دنیا هستند

فاطمه قربان زاده پنج‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 04:32 ق.ظ

پارسال خیلی سعی کردیم با فیلسوف عالیقدر استاد حکیم ارد بزرگ برای سخنرانی در دانشگاهمان ارتباط برقرار کنیم اما متاسفانه نتوانستیم کانالی برای ارتباط با دفتر ایشان پیدا کنیم . من و دوستانم امیدواریم روزی بزرگترین فیلسوف جهان را از نزدیک ببینیم. ممنون از اطلاعات بسیار خوبی که اینجا در اختیار ما گذاشتید. حتما بعدا در ماهنامه گروه دانشجویمان از این اطلاعات استفاده خواهیم کرد .

مارتین جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:58 ب.ظ

بزرگ مرد ایران.... همیشه جاودانه باشید

ترنم سالک شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:49 ب.ظ

من در کمپین دیوار مهربانی حکیم ارد بزرگ شرکت کردم
به نظرم کمک به هم نوع و انسانیت در بین ما آدمها خیلی مهمه
اینکه فیلسوف حکیم ارد بزرگ محبوب همه ما ایرانی ها و مردم دنیا شده اند به خاطر تاکید فیلسوف بر انساندوستی و کمک به هم نوع است .

غلامرضا متولی شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:37 ب.ظ

فیلسوف افتخار ایران هستید .

انوش سبزواری پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 06:54 ب.ظ

فیلسوف بزرگ افتخار کشور ما هستند. درود بر شرفت مرد بزرگ

صدرا جمعه 1 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 03:16 ق.ظ

سلام نوشته شده ک حکیم ساکن شهر کرج هستن، شما میدونید آپارتمان ایشون کجا هست؟

و اینکه چطوری میشه با ایشون در ارتباط بود
یا در محفل و سخنرانی ایشون شرکت کرد؟

سلام
من اطلاعی ندارم

بهراد حشمتی پنج‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 09:55 ق.ظ

افتخار ایران زمین هستید حکیم بزرگ

فغف دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 04:45 ب.ظ

ممنون:

فغف دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 04:43 ب.ظ

علی آرش پنج‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 10:56 ب.ظ

بسیار عالی بود و به ایرانی بودن و خراسانی بودن و شیروانی بودنم ( کوه شاهجهان ) افتخار کردم.

دختران کوروش شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:24 ب.ظ http://d-k.blogfa.com

ممنون از لطفتون
استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد